§ 13.
- Wysokość kosztów mediacji wszczętej na wniosek strony lub stron określają postanowienia niniejszego Regulaminu oraz Taryfa opłat za czynności Centrum Mediacji przy Krajowej Radzie Radców Prawnych,stanowiąca załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Na koszty postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Centrum składają się:
- opłata administracyjna,
- opłata mediacyjna,
- wydatki.
- Strona składająca wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego uiszcza bezzwrotną opłatę administracyjną w wysokości 1.000 zł.
- Jeżeli wniosek o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego nie został prawidłowo opłacony, Sekretarz Centrum wzywa do uiszczenia opłaty administracyjnej w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
- Niezwłocznie po otrzymaniu wspólnego wniosku o przeprowadzenie mediacji lub wyrażeniu zgody przez drugą stronę na przeprowadzenie mediacji w razie złożenia wniosku o mediację przez jedną ze stron, Sekretarz Centrum zwraca się do stron o uiszczenie w terminie 7 dni opłaty mediacyjnej obliczonej zgodnie z postanowieniami Taryfy opłat. W przypadku nieuiszczenia opłaty mediacyjnej w terminie określonym w zdaniu powyżej, sprawę uważa się za niewszczętą.
- W przypadku, gdy we wnioskach strony podały inne wartości przedmiotu sporu, Sekretarz Centrum opłatę mediacyjną ustala odpowiednio od wyższej wartości przedmiotu sporu wskazanej we wnioskach.
- W toku mediacji, Sekretarz Centrum wzywa strony do uiszczenia opłaty mediacyjnej obliczonej zgodnie z postanowieniami Taryfy opłat przed każdą sesją mediacyjną. Nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w zakreślonym terminie powoduje, że sesja mediacyjna nie dochodzi do skutku i zostaje wyznaczony kolejny termin sesji mediacyjnej, o czym zawiadamia się strony. Powtórne nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w wysokości i terminie wskazanym przez Sekretarza Centrum powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
- Mediacja może być przeprowadzona pod warunkiem otrzymania przez Centrum wymaganej opłaty mediacyjnej.
- Kierownik Centrum ma prawo zwiększyć opłatę o 50% w skomplikowanych sprawach, jeżeli zachodzi potrzeba zwiększenia liczby mediatorów Centrum.
- Strony są zobowiązane do wnoszenia zaliczek na wydatki związane z przeprowadzeniem mediacji, w tym w szczególności na koszty podróży (delegacji) mediatorów, opinie biegłych i tłumaczy oraz najem sal do przeprowadzenia mediacji oraz noclegów dla mediatorów
- Nieuiszczenie zaliczki, o której mowa w ust. 10, w wysokości i terminie wskazanym przez Sekretarza Centrum, powoduje wstrzymanie postępowania mediacyjnego. Sekretarz Centrum powtórnie wzywa stronę/strony do wniesienia zaliczki. Powtórne nieuiszczenie zaliczki w wysokości i terminie wskazanym przez Sekretarza Centrum powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
- W przypadku zakończenia postępowania mediacyjnego przed rozpoczęciem sesji mediacyjnej, strony zobowiązane są uiścić wydatki związane z przebiegiem postępowania, w szczególności z organizacją sesji mediacyjnej (koszty podróży, noclegów mediatorów Centrum, wynajmu sal) poniesione przez Centrum przed jej rozpoczęciem, których pomimo dołożenia należytej staranności nie udało się uniknąć.
- Pozostałe wydatki, w tym koszty ewentualnej pomocy prawnej, strony pokrywają we własnym zakresie.
- Po zakończeniu postępowania mediacyjnego strony otrzymują od Centrum fakturę VAT, uwzględniającą poniesione koszty, w tym opłaty oraz ewentualne wydatki.
- Wszystkie opłaty przewidziane w niniejszym Regulaminie postępowania mediacyjnego powiększa się o należny podatek od towarów i usług według stawek obowiązujących na dzień wystawienia faktury.
- Za wniesienie kosztów mediacji strony są odpowiedzialne solidarnie, przy czym o ile strony nie uzgodniły na piśmie inaczej, koszty mediacji obciążać będą każdą ze stron w równych częściach.